Inspirerande presentationer på Nordisk Bioplastförenings årsmöte

Den 19 mars höll Nordisk Bioplastförening sitt årsmöte. I vanlig ordning var det ett öppet och kostnadsfritt möte och i vanlig ordning var mötesplatsen Visutech i Mölndal, där vi genom åren fått en fin service. Tre presentationer fick deltagarna ta del av plus själva årsmötet.

(2024-04-03) Runt 40 personer fanns på plats vid mötet, en blandning av deltagare från medlemsföretag och personer från företag, som är intresserade av möjligheterna med bioplaster.

NBF:s ordförande Magnus Hedenmark berättade varför bioplast är ”det självklara valet”. (Bild Bo Wallteg)

Föreningens ordförande, Magnus Hedenmark, inledde med en inspirerande presentation på temat ”därför kommer bioplast att vara det självklara valet!”. Han konstaterade att bioplast är ett brett begrepp som innehåller två intressanta delar: Innehåll av fossilfri råvara och möjligheterna att skapa komposterbar plast. Magnus visade både på den vetenskapliga grunden och de globala utsikterna för bioplasternas stora potential att slå igenom.

Själva årsmötet blev odramatiskt. I styrelsen var det två personer, Pernilla Kulleborn och Mats Jeppsson, som valdes om på två år, övriga är valda för ett år till. Det mest ”dramatiska” var diskussionen om höjda avgifter för medlemskapet. Avgifterna har legat fast sedan föreningen grundades år 2012 och en mindre höjning bestämdes på alla medlemsnivåer.

Anette Larsson berättade om Chalmers kompetenscenter FibRe. (Bild Bo Wallteg)

Efter lunchen höll Baozhong Zhang från Centre for Analysis and Synthesis, Department of Chemistry vid Lunds universitet en presentation, där han visade hur man jobbar för att utveckla nya bioplaster som har tillräckliga egenskaper och som kan återvinnas. Han visade på de senaste framstegen som hans forskargrupp gjort.

Avslutande föredragshållare var Anette Larsson, som kommer från Chalmers, Kemi och kemiteknik, Tillämpad kemi. Där finns ett kompetenscenter, FibRe, som jobbar med att hitta ersättare till fossilbaserade plastmaterial. Visionen är ett hållbart samhälle där termoplastisk, fossilbaserad plast ersätts av lignocellulosabaserade material. Anette berättade om hur långt man kommit och vilka stora möjligheter som finns med dessa material.

Nordisk Bioplastförening tackar Visutech för ett utmärkt samarbete.

Text Bo Wallteg, chefredaktör Packnews

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2024