Drottninggatan 184
Helsingborg

Svenska Gaia Biomaterials erhåller USA-certifikat för komposterbarhet

Kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från Gaia Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av ledande kontrollorganet BPI i USA. Sedan tidigare har Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.

(2024-04-19) ”Nu kan vi visa varumärken och kunder att vårt material Biodolomer är certifierat av de två mest respekterade myndigheterna i världen”, säger Gaias VD Peter Stenström.

Gaias VD Peter Stenström med en hink med Biodolomer-granulat. (Bild Gaia)

BPI (Biodegradable Products Institute) är USA:s ledande kontrollorgan för komposterbara produkter och förpackningar sedan mer än 20 år. Genom tredjepartsverifiering säkerställer man att alla påståenden om komposterbarhet stöds av vetenskapliga bevis, som amerikanska myndigheter kräver. Certifikatet avser industriell kompostering.

Gaia Biomaterials nu erhållna BPI-certfikat gäller för Biodolomer i olika filmapplikationer – till exempel matkassar. Men fler certifieringar är på gång.

”Vi har nu tillverkat Biodolomer i nio år och till skillnad från i många andra bioplaster används inget material som odlas på åkermark. Materialet är istället baserat på krita, som är ett av världens vanligaste material. Biodolomer ger dessutom inte upphov till några mikroplaster och orsakar upp till 80 procent mindre mängd koldioxid än fossila plaster om det förbränns”, berättar Peter Stenström.

Bionedbrytbara och komposterbara bärkassar är bara ett av många exempel på produkter som kan tillverkas i bioplastmaterialet Biodolomer. (Bild Gaia/Sven Persson)

I dag används Gaias Biodolomer för en mängd olika filmapplikationer, som matkassar, soppåsar, förkläden och olika jordbruksändamål. Men också till flera andra typer av produkter. Gaia skriver i ett pressmeddelande att granulat av Biodolomer kan användas för nästan alla produktionsmetoder som idag används för fossil plast. Det gör det möjligt att använda materialet till ett stort antal engångsprodukter från sugrör och bestick till ölglas, flaskor och matförpackningar, etc.

En allt tydligare uppfattning i förpackningsindustrin är att återvinning inte kan lösa alla problem med plastavfall. Komposterbara material är också en viktig del av lösningen – speciellt när det gäller matförpackningar – och de kräver inte ny infrastruktur.

”Ett stort problem är förpackningsmaterial, som hamnar i matavfall och kontaminerar detta, så att det inte kan komposteras. Med BPI-certifierade material som Biodolomer blir det inte ett problem” , avslutar Peter Stenström.

Gaia Biomaterials är baserat i Helsingborg och bland ägarna finns Investment AB Latour och den svenska statliga investeringsfonden Almi Invest Greentech.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2024