Drottninggatan 184
Helsingborg

Tetra Pak lanserar ny version av aseptisk kartongförpackning med bioplast

Tetra Pak lanserar en ny version av sin aseptiska enlitersförpackning Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge till största delen baserad på bioplast och annat förnybart material. Det är den första aseptiska kartongförpackningen i världen, som får högsta betyg av det belgiska certifieringsorganet Vinçotte för användningen av förnybara material.
Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge med biobaserade LightCap™ 30 är tillverkad av kartong och biobaserad plast från sockerrör.

(2016-12-07) Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att andelen förnybart material i den nya versionen av förpackningen är över 80 procent. Det är också tröskeln för det högsta certifieringsbetyget från Vinçotte.

Petra Michiels, Contract Manager, Vinçotte.

”Ökad användning av förnybara material spelar en allt viktigare roll för att hejda klimatförändringarna. Det här är den enda aseptiska kartongförpackning som vi certifierat hittills. Den har fått högsta betyg och vi hoppas det här kommer att inspirera fler företag att jobba lika hårt som Tetra Pak för att förbättra sina produkters miljöprestanda”, säger Petra Michiels, Contract Manager på Vinçotte.

Den nya förpackningen svarar för ett upp till 17 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en standardförpackning. Det visar en oberoende livscykelanalys från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Anders Gustafsson, marknadschef på Tetra Pak Nordics.

”Med vår förnybara Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge tar vi ett ytterligare steg för att möta marknadens efterfrågan på hållbara lösningar. Nu får vi också ett tydligt och trovärdigt betyg på förpackningens prestanda”, säger Anders Gustafsson, marknadschef på Tetra Pak Nordics.

Den nya versionen av Tetra Brik Aseptic 1000 Edge med biobaserade LightCap 30 är nu tillgänglig för kunder globalt. Att byta till den nya versionen kräver inga ytterligare investeringar i utrustning.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2016