Nordisk Bioplastförening och bioplaster intog scenen på Empack

”Hur tänker varumärkesägare kring bioplastförpackningar?” Det var temat för ett seminarium, som arrangerades av Nordisk Bioplastförening och tidningen nord emballage på mässan Empack. Mässan ägde rum på Kistamässan utanför Stockholm i början av oktober.
Information om Nordisk Bioplastförening på Empack-mässan.

(2017-10-23) Moderatorn Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage, berättade om Nordisk Bioplastförening, som tidningen etablerade för fem år sedan och som är ett nordiskt nätverk för företag med bioplastverksamhet. Nordisk Bioplastförening är en av Europas största bioplastföreningar och ska bland annat främja teknologiutvecklingen inom området, sprida information om bioplaster och främja bioplasternas framsteg på marknaden via lobbyarbete.

”Bioplasterna kommer allt mer, men fortfarande står de för en mycket liten del av den totala plastproduktionen. Att göra plast av livsmedelsprodukter är omdiskuterat, men bara cirka 0,01 procent av odlingsytan går idag till bioplaster”, berättade Bo Wallteg.
”Om vi skulle ersätta all plast med bioplast skulle vi behöva fem procent av odlingsytan, men skogen kommer att bli en allt viktigare råvarukälla för bioplaster”.

Mässbesökaren Helene Häggkvist, VD på Creopack AB, studerar en bioplastförpackning.

En annan aktuell fråga är hur bioplasten ska hanteras i återvinningen, eftersom vissa bioplaster måste separeras från vanligt plastavfall och komposterbara plaster ofta kräver industriell kompostering.
”Hur ska detta kommuniceras till konsumenterna? Där pågår mycket arbete inom EU”, berättade Bo Wallteg.

Den mest använda bioplasten idag är grön polyeten av sockerrör från Brasilien. År 2021 beräknas produktionen av bioplast uppgå till cirka sex miljoner ton, vilket kan jämföras med 300 miljoner ton för den fossilbaserade plasten.

Nordisk Bioplastförening spår att alla varumärkesägare kommer att ha någon form av bioplastförpackningar inom en snar framtid. Bo Wallteg berättade att bland andra Coca-Cola och Löfbergs nu arbetar med att ersätta den fossila plasten.

Sofia Erixson och Zsófia Réger, förpackningsutvecklare hos varumärkesägarna Orkla Foods Sverige respektive Axfood, fanns på plats på scenen för att ge sin syn på bioplaster. Båda berättade att deras företag arbetar mycket med bioplaster och de visade exempel på nya produkter i bioplastförpackningar: Felix morotsbullar från Orkla och Axfood-varumärket Garants frysta ekologiska grönsaker.

Hur kommunicerar ni detta till konsumenterna?
”Vi använder Braskems logo ´I´m green´ på baksidan och skriver även på framsidan av förpackningen att den är klimatsmart”, berättade Sofia Erixson, som menar att branschen behöver hjälp med kommunikationen i form av en standard för en märkning.
Hon tog även upp problem med att få rätt svetsegenskaper och ett bra tryck på bioplastpåsar.

Zsófia Réger instämmer i att det är svårt att få in ytterligare en märkning, när förpackningen redan är full av andra symboler, till exempel för KRAV-märkt.

En annan utmaning är kostnaden, som i många fall gör det svårt att motivera en satsning på bioplastbaserade förpackningar. Som exempel berättade Zsófia Réger att en sockerrörsbaserad PET-flaska är cirka 300 procent dyrare än en vanlig PET.
”I vissa fall kan vi ta mer betalt för en bioplastbaserad förpackning, till exempel om det är en ekologisk produkt, eftersom medvetna konsumenter är beredda att betala mer, men vi måste kunna konkurrera på marknaden. Folk gör inte alltid som de säger att de ska göra”, sade Zsófia Réger .

Sofia Erixson berättade att hållbara förpackningar numera är en del av Orklas CSR-strategi.
”I framtiden hoppas vi att alla plastförpackningar ska vara gjorda av bioplast”, avslutade Sofia.

Text Carina Malm, Livsmedel i fokus

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2017

Related Posts