Drottninggatan 184
Helsingborg

Nyhetsbrev

Nordisk Bioplastförening arrangerar seminarier på Empack

På förpackningsmässan Empack, som arrangeras på Kistamässan den 5 och 6 oktober, kommer även en hel del fokus att ligga på bioplaster!
Nordisk Bioplastförening är med och arrangerar två seminariepunkter, där man kommer att informera och diskutera kring bioplaster.

(2016-09-30) Det ena seminariet har titeln ”Ska vi sikta på mer fiberbaserat och mindre plast eller är bioplast lösningen” och det andra heter ”Bioplaster – när, var och varför?”.

Bioplasterna är som bekant högaktuella för närvarande och ses av många som den rätta vägen att gå i framtiden som ett alternativ till traditionella, fossilbaserade plastmaterial.
Men ska vi kanske i stället försöka styra bort från alla typer av plast i förpackningar och gå mot andra biomaterial som till exempel kartong?

Den problematiken kommer att diskuteras på Scen 2 den 5 oktober mellan kl 15.30 och 16.15. Då möts nämligen Bengt Johansson från kartongtillverkaren Iggesund Paperboard och Alberto Castellanza från italienska bioplastföretaget Novamont i en debatt kring detta intressanta ämnesområde.
Nordisk Bioplastförening är medarrangör i programpunkten och diskussionen kommer att ledas av Bo Wallteg, chefredaktör för tidningen nord emballage.

Torsdagen den 6 oktober mellan klockan 11.30 och 12.15 blir det än mer bioplast på Scen 2. Då är det Nordisk Bioplastförening som ensam håller i arrangemanget, som bland annat innebär att Jörgen Bergkvist från medlemsföretaget BioBag kortfattat berättar om bioplaster. I programpunkten medverkar även representanter från BioBag, Mondi och Gaia och ger aktuella exempel på hur bioplasterna används i dag.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2016
jp.press@comhem.se