NEC har utvecklat svart bioplast som efterliknar japanskt lackarbete

Japanska teknologijätten NEC Corp. har med hjälp av polymerer, framställda ur gräs, träd och andra icke-ätbara växter,utvecklat en bioplast, som efterliknar de traditionella svarta japanska lackarbeten som kallas ”urushi svart”.
Japanske lackartisten Yutaro Shimode har hjälpt NEC i utvecklingsarbetet.

(2016-08-31) NEC skriver att man utvecklat en teknik att blanda biopolymerer från växtcellulosa med olika tillsatser som ger möjlighet att justera färg- och ljusreflektion hos ett material och för första gången få optiska egenskaper som liknar den djupa och glänsande färgen hos högkvalitativt japanskt svart lack.

Vid utvecklingsarbetet arbetade NEC tillsammans med Kyoto Institute of Technology och Kyoto-baserade japanske lackkonstnären Yutaro Shimode.

Vid tillverkningen av den svarta bioplasten blandar man cellulosabaserade polymerer med svarta färgämnen och mycket refraktiva organiska beståndsdelar för att på så sätt finjustera plastens färg och ljusreflekterande egenskaper.

Genom att dispergera tillsatserna till ytterst små och fina partiklar har man kunnat uppnå de speciella optiska egenskaper som kännetecknar högkvalitativa japanska lackarbeten.

Enligt NEC kan den supersvarta bioplasten massproduceras och formas i olika former och mönster genom användande av gängse formnings- och gjutningsmetoder, som används för vanliga plaster. Enligt bolaget är inredningsdetaljer i lyxbilar ett möjligt användningsområde för den svarta bioplasten!

Massproduktion av genuina japanska lackarbeten har aldrig varit realistiskt, eftersom processen att belägga träföremål med den speciella svarta lacken är mycket tidskrävande. Trä- eller träsubstrat måste beläggas manuellt flera gången med lacken och tillåtas härda ordentlig mellan varje nytt lackningsmoment.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2016