Löfbergs nya kaffeförpackning blir klimatsmartare med bioplast

Kafferosteriet Löfbergs i Karlstad har lanserat en ny kaffeförpackning, där en del av den fossila plasten ersatts med bioplast, vilket minskar klimatpåverkan med 30 procent. Den nya förpackningen finns nu ute i butik.

(2019-02-15) ”Det är en lösning, som kostar lite mer idag, men i det långa loppet har varken vi eller miljön råd med något annat. Användningen av fossil plast måste minska”, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs

Madelene Breiling är utvecklingschef på Löfbergs.

Löfbergs skriver i ett pressmeddelande att man har jobbat med utveckling av den nya förpackningen i två år. Nu har man ställt om hela sortimentet malet kaffe, som säljs i svensk dagligvaruhandel.

”Ett viktigt första steg, nu jobbar vi vidare med resten av sortimentet. År 2020 ska alla våra förpackningar, på samtliga marknader runtom i världen, kunna innehålla plast från förnybar råvara, och senast 2030 ska vi bara använda återvunnet eller förnybart material”, säger Madelene Breiling.

Löfbergs har också börjat ställa om sortiment som säljs till hotell, restauranger och kaféer. Vissa artiklar har redan det nya förpackningsmaterialet, resten ställs om i maj.

För 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med aluminiumfria kaffeförpackningar. 2015 lanserade Löfbergs iskaffe i återvinningsbara kartongförpackningar och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar. Nu tar Löfbergs alltså nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten.

”Vi ersätter en del av den fossila plasten med en plast, som tillverkas av sockerrör. Materialet är återvinningsbart och har samma skyddande egenskaper som fossil plast, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt för ljus och syre”, säger Madelene Breiling.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2019
jp.press@comhem.se