Drottninggatan 184
Helsingborg

Covestro lanserar CO2-baserad termoplastisk polyuretan

Tyska polymer- och kemiföretaget Covestro AG fortsätter den inslagna vägen att producera bioplaster med koldioxid som råvara. Den senaste innovationen är en serie termoplastiska polyuretanprodukter, som framställs med hjälp av koldioxidbaserade polykarbonatpolyoler.

(2019-05-21) Produkterna, som ingår i Covestros polyuretanvarumärke Desmopan, används bland annat till skor, sportkläder, mm.

Covestro säger att det är första gången som koldioxidtekniken används för att framställa termoplastisk polyuretan (TPU). Tillverkningen sker i Covestros mångmiljonanläggning (bilden) i den tyska staden Dormagen, belägen mellan Düsseldorf och Köln.

Den nu framställda polyuretanen har fått beteckningen “Desmopan 37385A” och den är utvecklad för extrudering, men den kan även formsprutas.

Dess fysikaliska egenskaper inkluderar hårdhet enligt ”Shore A 85”, en draghållfasthet på 36 MPa och en töjbarhet på 660 procent innan brott.

”Applikationerna täcker typiska tillämpningar av konventionella TPU-kvaliteter med jämförbar hårdhet. Produkterna sträcker sig från sulor och andra skodetaljer till sportskläder, förpackningsdetaljer och produkter inom känslig elektronik”, säger Covestros TPU-expert Georg Fuchte, som också uppger att den nya TPU:n kan reducera produkternas koldioxidavtryck och därmed spela en banbrytande roll inom hållbarhet.

Covestro fortsätter också utvecklingen av CO2-baserad TPU-kvaliteter och siktar närmast på en snabbhärdande TPU med en hårdhet enligt ”Shore A 95”.

”Vi riktar oss till applikationer där ekonomisk produktion med korta cykeltider är viktig”, säger Georg Fuchte.

Vi har tidigare skrivit om Covestros tenik att utveckla koldioxidbaserade bioplaster. LÄS HÄR!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2019