Corbion och Total bygger gemensam bioplastfabrik i Thailand

Nederländska mjölksyraproducenten Corbion NV och franska gas- och oljejätten Total SA bildar ett 50/50-joint venture och bygger en gemensam fabrik för tillverkning av mjölksyrabaserad bioplast (PLA) i Thailand.
Anläggningen ska uppföras i anslutning till Corbions existerande anläggning i Rayong, Thailand (bilden ovan) och får en kapacitet av 75.000 ton per år. Råvaran till bioplasten kommer från Corbions Thailand-fabrik, där man tillverkar laktider, och denna tillverkningsenhet kommer nu att ingå i det nya, gemensamma bolaget.

(2016-11-17) Något namn för Totals och Corbions joint venture-företag har ännu inte offentliggjorts, men klart är att bolaget ska ha sitt säte i Nederländerna och att det – efter vederbörligt godkännande av berörda konkurrensmyndigheter – kommer att börja sin operativa verksamhet under första kvartalet 2017.

Bernard Pinatel, Total.

”Jag är mycket nöjd med detta joint venture, som syftar till att bli en betydande aktör på den växande bioplastmarknaden. Corbions unika position inom mjölksyra och bioplymerer gör det här till ett naturligt val för Total och vårt samriskföretag kommer att kunna producera ett innovativt material som är hundra procent förnybart och biologiskt nedbrytbart och som uppfyller de ökande kraven på hållbarhet”, säger Bernard Pinatel, VD för Totals division Refining & Chemicals.

Vid anläggningen, som ska byggas i Thailand, kommer man enligt uppgift att använda polymerisationsteknologi, som utvecklats av schweiziska Sulzer Chemtech.

Tjerk de Ruiter, Corbion.

”PLA är en av de första förnybara och biologiskt nedbrytbara bioplasterna, som kan konkurrera med befintliga, fossila plaster. Samriskföretaget mellan Corbion och Total kombinerar Totals kunskaper inom teknik och marknadsföring samt deras ledande position inom plaster med Corbions expertis inom mjölksyra och bioplaster. Tillsammans kan vi leverera innovativa produkter och utöka våra marknader”, säger Corbions VD Tjerk de Ruiter.

Corbions tillverkning av laktider sker via dotterbolaget Purac och deras laktidfabrik i thailändska Rayong startade sin produktion år 2011, med en årskapacitet på 75.000 ton.

Enligt ett tidigare beslut kommer laktidkapaciteten vid Corbion Puracs Rayongfabrik att ökas med 25.000 ton per år, vilket dels garanterar råvarutillgången till den nya gemensamma PLA-fabriken, dels innebär att man kommer att kunna producera ett större urval av laktider.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2016
jp.press@comhem.se