Bioplastexperter möts på ”PLA World Congress” i München

I slutet av maj arrangerar branschtidningen bioplastics MAGAZINE den femte upplagan av ”PLA World Congress”. Konferensen omfattar ett späckat tvådagars program med talare från företag, organisationer, forskningsinstitut och universitet.

(2018-03-28) ”5th PLA World Congress” äger rum 29 och 30 maj och platsen är Holiday Inn City Centre i München, Tyskland.
Som namnet anger är det ett event, som är helt inriktat på PLA (polylactic acid eller mjölksyra på svenska) och på de bioplaster och bioplastprodukter, som kan tillverkas utifrån detta biomaterial. Bioplaster av PLA anses vara de som har störst betydelse på bioplastmarknaden i dag och PLA-materialet utvinns nästan helt från organiska och förnybara resurser.

PLA-bioplaster används till ett flertal olika applikationer, som förpackningar, som fibrer i vävda eller ovävda produkter och även inom bilindustrin och konsumentelektronik. Användningsområdena för PLA-baserade bioplaster utökas ständigt, inte minst tack vare att man klan använda PLA i förening med andra bioplaster, eller med konventionella polymerer. PLA-plaster kan dessutom förstärkas eller ges nya egenskaper genom tillsats av olika additiv eller genom att blandas med naturfiber som lin, hampa eller kenaf (en malvaväxt i hibiskussläktet).

PLA är en av bioplasterna med den största marknadens betydelse. Det mångsidiga bioplastiska råmaterialet tillverkas nästan helt från förnybara resurser. Den används för förpackningsapplikationer, för fibrer i vävda och ovävda applikationer. Även bilindustrin och konsumentelektroniken tillämpar redan PLA. Förening av PLA med andra bioplaster, andra polymerer och / eller tillsatser samt blandning med naturfibrer, såsom lin, hampa eller kenaf, breddar applikationsområdet ännu mer

På kvällen den 29 maj blir det ”bayersk natt” på ett ”Bierhaus” i München för hugade kongressdeltagare.

På kongressen i München kommer experterna att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheterav PLA och ge en överblick över dagens och morgondagens möjligheter och utmaningar för materialet. Man kommer ingående att diskutera PLA:s möjligheter, begränsningar och framtidsutsikter för alla typer av applikationer.

Men allt är inte bara föredrag och allvarliga diskussioner. På kvällen den 29 maj ges det också tillfälle till avkoppling och gemyt i form av en ”Bayersk natt”, då kongressdeltagarna kan festa loss på ett av Münchens berömda ”Bierhaus”!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2018
jp.press@comhem.se

Det späckade och uppdaterade programmet med alla talare, etc., kan du se HÄR.

Registrering för deltagande kan du göra HÄR.