Bioplast tar plats i mobiljätten Samsungs förpackningar

Mobil- och elektronikjätten Samsung Electronics kommer med början i år att fasa ut all jungfrulig plast i sina förpackningar och ersätta den med återvunnen eller biobaserad plast, alternativt med andra material som kartong, etc.

(2019-01-31) Stegen att ersätta den jungfruliga plasten kommer att inledas redan under första halvåret i år och Samsung har för ändamålet bildat en arbetsgrupp med experter inom design, utveckling, inköp, marknadsföring och kvalitetskontroll. Gruppen ska ta fram innovativa förpackningsidéer kring hur man snabbt kan skapa nya förpackningar av hållbara förpackningsmaterial.

De nya förpackningarna kommer att omfatta alla typer av produkter från Samsung, allt från mobiltelefoner, surfplattor, etc. till större hushållsapparater och vitvaror.

Samsung skriver i ett pressmeddelande att i förpackningar för mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara produkter kommer man att ersätta de formpressade plastinredningarna, som håller fast produkter och tillbehör, med inredningar tillverkade av formpressade fibermaterial och plastpåsar med tillbehör kommer att ersättas med påsar av mer miljövänliga material.

För att spara på plaståtgången kommer Samsung även att ta bort den tunna, transparenta plastfilm, som skyddar displayer, metallytor, etc. på många produkter och som måste plockas bort av konsumenten, innan produkten kan användas.

Av pressmeddelandet framgår vidare att de stora plastpåsar, som i dag används för att skydda Samsungs större hushållsapparater och vitvaror som TV, kylskåp, tvättmaskiner, etc., kommer att ersättas med påsar helt tillverkade av bioplaster med stärkelse eller sockerrör som råmaterial eller tillverkade av återvunnen plast.

”Vi tar itu med miljöfrågor som resursutarmning och plastavfall och engagerar oss för att minimera föroreningar och miljöbelastningar från våra produkter. Vi kommer att använda mer miljövänliga material, även om det innebär ökade kostnader” säger Gyeong-bin Jeon, chef för Samsungs Global Customer Satisfaction Center.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2019
jp.press@comhem.se